Середа, 2025-07-09, 2:28 AM
Вітаю Вас Гість | RSS

Schoolbiology

Корисні посилання
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 59

Каталог файлів

Головна » Файли » Розробки уроків та презентації

Урок "Розмноження та розвиток птахів" для 7 класу
2016-11-15, 11:50 AM

Мета. Освітня. Продовжити вивчати будову і процеси життєдіяльності птахів; розкрити особливості їх розмноження і розвитку; ознайомити із будовою яйця, процесом інкубації.
Розвиваюча. Розвивати уміння виділяти головне у матеріалі, що вивчається, уміння спостерігати, порівнювати і робити відповідні висновки; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до птахів, що оточують людину протягом усього життя; сприяти екологічному вихованню та природоохоронній діяльності

Обладнання: таблиці:  «Будова птаха», колекція «Різновидність пір'я птаха», чашка Петрі, варене і сире яйце.

Тип уроку: урок набуття нових знань.

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент.

II.Актуалізація опорних знань.
Гра «Так - ні» Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»)

1. Птахи мають зуби.

2. Птахи – холоднокровні тварини.

3. Серце птахів – чотирьохкамерне.

4. Піряний покрив змінюється під час періодичних линянь.

5. Шийний відділ складається з одного хребця.

6. Контурні пера вкривають тіло птаха ззовні.

7. У птахів два кола кровообігу.

8. У птахів часте вивільнення кишечника.

    9. У птахів немає шлунка.

    10. У птахів повільне вивільнення.

Загадка  Хто двічі народжується, а раз помирає?

Проблемні питання:

-   Якими органами представлена статева система самки?

-   Які органи утворюють статеву систему самця?

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

    Оголошення теми уроку.

   Рефлексія очікувань учнів. Інтерактивна вправа  «Дерево чомучок».

(На « Дереві чомучок» учні вивішують листочки-стікери із записаними питаннями, на які б хотіли отримати відповіді впродовж уроку)

1.     Чому птахи відкладають яйця, а не виношують в організмі?

2.     Що таке шлюбна поведінка та які її прояви?

3.     Чому у птахів різна будова гнізда?

4.     Яка будова яйця і яке значення кожної з частин?

5.     Які є типи пташенят залежно від їх фізіологічного розвитку?

Відповіді на ці та інші запитання ми дізнаємось  сьогодні на уроці.

IV. Вивчення  нового матеріалу.

  • Статева система птахів (розповідь учителя).

Птахи – роздільностатеві. Запліднення у них внутрішнє. Порівнюючи статеву систему птахів із статевою системою плазунів можна знайти ознаки подібності (сім'яники, яєчники, протоки відкриваються у клоаку, але є і відмінності: один яєчник, прямий розвиток, яйцеживородіння).      

Початок розмноження птахів залежить від наявності корму: пташенята з'являються тоді, коли потрібна їм їжа є в достатній кількості. Наприклад, граки годують пташенят черв'яками і комахами, які водяться на землі і яких легше добувати тоді, коли рослинність ще не висока. Тому вони починають висиджувати пташенят напровесні. А птахи, які годують своїх пташенят, комахами, що літають у повітрі починають гніздитися набагато пізніше.

  • Шлюбна поведінка птахів (розповідь вчителя з елементами бесіди) .

Для кожного виду птахів характерна своя шлюбна пісня, яка не тільки приваблює самок, але і дає змогу взнати іншим самцям, що територія зайнята.

Самці дятли повідомляють про це "барабанним дробом", бекас виконує свою пісню рульовими перами і видає звук, що нагадує мекання баранця.

Після утворення пари самець не припиняє співати і робить це аж до виведення пташенят. Чому ми не чуємо цього прекрасного співу влітку або восени?  Справа в тому, що цю пісню він співає лише під час розмноження і не для того, щоб утішити нас, а для самички. Більшість пернатих нашої місцевості розмноження починають саме весною.

Чому саме ця пора року обирається для розмноження? (У процесі обговорення учні повинні зробити наступні висновки: весною та в літні місяці багато корму; у перелітних птахів пташенята до осені повинні підрости, щоб здійснити переліт до місця зимівлі.)

  • Гнізда (пояснення вчителя).

Після спарювання птахи розпочинають влаштовувати гнізда: між кущів, у траві, на деревах, а є і такі, які не влаштовують своїх гнізд, наприклад зозулі.

Більшість птахів висиджують яйця у гніздах. Найчастіше для будівництва використовується  природний матеріал: гілки, трава, мох, шерсть тварин, глина. Для захисту яйця, а в майбутньому  і пташенят, гніздо має підняті краї та заглиблену внутрішню частину.

 У період гніздування, буваючи в лісі, не кричіть, не включайте шумну музику, щоб не злякати пташок, розказуйте про це іншим, не руйнуйте гнізда, адже птахи приносять нам велику користь.

  • Будова яйця. 

Повернемось до загадки, яка прозвучала на початку уроку: Чому  птах народжується двічі ( спочатку яйце, потім пташеня)?

Швидке формування і відкладання яйця, це також своєрідне пристосування  до польоту. Таким чином зменшується вага тіла. Кожна частина яйця виконує своєрідну функцію, порушення якої унеможливлює дозрівання зародка.

Прийом самостійної роботи «Дослідницький практикум»  ( робота в парах )

Учні розглядають будову розбитого яйця у чашці Петрі, будову вареного яйця, і знаходять:

  • зародок;
  • жовток;
  • білок (запас поживної речовини);
  • халази (білкові канатики);
  • шкаралупа;
  • підшкаралупова оболонка;
  • повітряна камера.

 

А зараз кожна пара учнів дослідить будову яйця на варених і сирих об’єктах, давши відповіді на наступні питання:

1.     Яку роль відіграють шкаралупа та підшкаралупові оболонки?

2.     Що таке повітряна камера та яке її значення?

3.     Яку функцію виконує жовток?

4.     Яка роль білка в яйці?

5.     Завдяки чому та навіщо зародковий  диск у яйці перебуває зверху жовтка?

-  Розвиток птахів.

Розвиток зародка в яйці відбувається тільки за високої температури (понад 3.9 °С) і певної вологості. Ці умови створюються птахами під час висиджування ними яєць.

Зародок птаха розвивається швидко, уже на другу-третю добу висиджування в ньому закладаються зачатки кровоносної й нервової систем, органи зору, частина кишечнику. На третю добу розвитку у зародка в області шиї з’являються зяброві щілини, наявність яких указує на те, що далекі предки птахів мали зябра. У цей пйріод передні кінцівки зародка за формою схожі на задні. Помітний довгий хвіст. Приблизно до кінця п’ятої доби розвитку зародок набуває пташині риси будови. До кінця розвитку пташеня заповнює всю порожнину яйця, просовує дзьоб у повітряну камеру й перший раз вдихає повітря. За допомогою рогового горбка на кінці дзьоба пташеня пробиває шкаралупу й виходить назовні.

Робота в малих групах.  Розглянути на вологому препараті розвиток  зародка  курки. Дати  відповіді на  наступні питання:

1.     Які розміри зародка на 5-й день?

2.     Що формується на 10-й день?

3.     Які змін відбуваються  з 12-го по 16-й день?

4.     Розгляньте горбок на дзьобі у пташеняти  і поясніть його значення?

(Розповідь вчителя  з використанням прийому «Власні приклади»)

Залежно від фізіологічної зрілості, пташенят поділяють на виводкових і нагніздних. Виводкові пташенята під час вилуплення  вкриті пухом, у них відкриті слухові отвори й очі, вони здатні самостійно пересуватися , а також шукати їжу.(Діти наводять приклади з власних спостережень за птахами).

У нагніздних пташенят очі та слухові отвори закриті, вони голі або слабко опушені, мають несталу температуру тіла, не здатні до самостійного пересування, тривалий час залишаються в гнізді.

V Узагальнення й систематизація знань.

 повторення вивченого матеріалу у формі вікторини. (Мозковий штурм)

Назвіть основні відділи тіла птахів.       

Які органи чуття знаходяться на голові птаха?

Які пристосування в зовнішній будові птаха пов'язані з польотом?

Охарактеризуйте будову шлунка птахів, яке це має значення?

Розкажіть про будову пташиного яйця?

Чому на кінець інкубації шкаралупа яйця стає рихлою, менш твердою?

Де у яйці запасається поживна речовина для зародка?

Як називаються птахи, пташенята яких з'являються на світ з пухом на тілі з відкритими очима?

Як називаються птахи пташеняти яких вилуплюються безпомічними, із зрослими повіками очей і закритими вушними раковинами?

 Який птах нашої місцевості не висиджує сам пташенят?

Дати відповіді на питання з « Дерева чомучок».

Проаналізуйте, як ви засвоїли навчальний матеріал, сигнальними картками (зрозуміло, частково, незрозуміло).

Що сподобалося під час уроку?

Оцінювання роботи класу, учнів.

Домашнє завдання.

Опрацювати відповідний параграф.

1група - підготувати цікаве повідомлення  «Піклування про потомство».

2 група – підібрати загадки про птахів, за можливістю ілюструвати їх.

 

 

 

Література: Соболь В.І.  «Біологія, 7 клас» ; Кам'янець – Подільський, «Абетка», 2015

 

Категорія: Розробки уроків та презентації | Додав: admin
Переглядів: 1517 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук

...