Понеділок, 2025-07-07, 2:09 PM
Вітаю Вас Гість | RSS

Schoolbiology

Корисні посилання
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 59

Каталог файлів

Головна » Файли » Методична скарбничка

Зразок апробації підручника
2015-02-05, 7:45 PM

 

Узагальнені результати

апробації підручника «Біологія- 9 клас»,

 автори: Н.Ю.Матяш, М.Н.Шабатура

 

  1. Зміст:

      1.1. Відповідність чинній програмі:  Навчальний матеріал підручника має повну відповідність діючій навчальній програмі

  1. 2. Врахування вікових особливостей, попередньої підготовки учнів

Під час формування змісту підручника, автори врахували пропедевтичну підготовку учнів з біології, їх знання з інших природничих предметів, вікові особливості, практичне значення знань з біології для подальшого життя.

  1. 3. Загальна характеристика науковості викладу навчального матеріалу

Навчальний матеріал має відповідний науковий виклад, котрий розрахований на учнів-дев’ятикласників: його подано доступно, точно, лаконічно, послідовно, з доречними таблицями, схемами та прикладами, котрі спрямовані на розвиток логічного мислення учнів, мотивації навчання та самостійної роботи з книгою. У теоретичному й практичному матеріалі втілено моделі, спрямовані на формування компетентного ставлення до життя. Проте в деяких темах (параграфи «Походження людини», «Нервова регуляція рухової активності», «Взаємодія регуляторних систем», «Поведінка і психіка людини», «Біологічні ритми як фізіологічна основа чергування сну та активності») теоретична навчальна інформація подається дещо складно для самостійного сприйняття матеріалу дев’ятикласниками.

Інструктивні картки лабораторних та практичних робіт варто доповнити метою, завданнями, які скеровують учнів до самостійного оформлення результатів роботи.

  1. 4. Спрямованість навчального матеріалу на формування:
  • мотивації навчання
  • науково-теоретичного мислення
  • світоглядні позиції

Перед кожним параграфом  є рубрики: «Навчіться», «Запам’ятайте» і «Пригадайте», які направляють учнів на відтворення знань  з інших навчальних предметів; спрямовують на їх увагу на те чого вони зобов'язані навчитися, які поняття та терміни запам’ятати.

У самому параграфі є рубрики «Варто повторити», «Світ тварин». Ці рубрики звертають увагу учнів на вже засвоєні знання, на аналогічні знання з розділу «Тварини». У тексті параграфів, підписах під малюнками є ще й навчальні завдання. У їхній зміст також закладена навчальна діяльність учнів, спрямована на вивчення тексту, аналіз змісту малюнків, на порівняння ознак, властивостей, узагальнення знань.

 Філософсько-світоглядне спрямування навчального матеріалу має прогресивний, актуальний характер, формуючи в дев’ятикласників суспільну мораль, етичний та естетичний стан.

 

  1. 5. Використання інноваційних педагогічних технологій

Автори спробували використати інноваційні педагогічні технології: після кожного параграфу подано завдання для перевірки знань учнів – тести з однією і кількома правильними відповідями, завдання на встановлення  відповідності, пропонуються питання з відкритою відповіддю. Для виконання домашніх завдань в параграфах окремих тем рекомендовано використання Інтернет ресурсів. 

  1. 6. Послідовність, логічність викладу матеріалу

Навчальний матеріал викладено системно і логічно. Автори підручника вдало структурували його зміст (кожна наступна тема з певного розділу доповнює, пояснює попередню).

  1. 7. Оптимальність розподілу матеріалу відповідно до норм навчального часу

На нашу думку, в розкритті деяких тем, порушено принцип оптимальності співвідношення та доступності об'єму теоретичного матеріалу відповідно до індивідуальних, розумових, психологічних й вікових можливостей та особливостей учнів. Параграфи є нерівноцінними за об’ємом навчальної інформації. Одні з них містять надто великий об’єм теоретичної інформації, яка подається занадто складно для самостійного сприйняття  девятикласниками, що робить неможливим її опрацювання та ґрунтовне засвоєння (наприклад, теми «Сприйняття інформації нервовою системою. Сенсорні системи», «Харчування і травлення»). Інші параграфи містять конкретну, проте надто наукову, інформацію, що також не дозволяє учням самостійно опанувати матеріал протягом визначеного часу.

  1. 8. Відповідність підручника принципу наступності, логічної послідовності, органічність поєднання з попередніми навчальними виданнями цього курсу

Матеріал підручника складено за принципом  наступності і логічної послідовності, органічно поєднується ілюстративна частина з текстом.

Якщо порівнювати підручник з попередніми виданнями, то ми вважаємо що позитивними сторонами є використання кольорової гами для зображення схем, малюнків; збільшений обсяг ілюстративного матеріалу. Не відчутно позначилось зменшення часу на вивчення курсу «Біологія людини»

  1. 9. Якість та доцільність ілюстративного матеріалу (схеми, таблиці, малюнки, рисунки, фотознімки)

Підручник повністю забезпечує наочність викладу навчального матеріалу (схеми, таблиці, малюнки, рисунки, фотознімки). На нашу думку запропонований ілюстративний матеріал є доцільним для розуміння теоретичного матеріалу учнями. Тексти супроводжуються схемами, які вимагають від учнів самостійного їх розуміння. Варто включити ілюстративний матеріал, який можна було б використати при виконанні лабораторних  та практичних робіт.

  1. 10. Використання засобів виразності і образності мови для посилення емоційного впливу навчального тексту

Стиль написання науковий, іноді важкий для сприйняття. Для посилення емоційного впливу необхідно урізноманітнювати структуру та види тексту.

  1. Методичнний апарат
    1. 1. Відповідність системи питань, вправ вимогам державних стандартів загальної середньої освіти

Підручник містить такі форми і види навчальних завдань, виконання яких дає змогу заздалегідь готувати дев’ятикласників до державної підсумкової атестації, зовнішнього незалежного оцінювання. Моделі завдань розроблено відповідно до вимог Державного стандарту базової і повної середньої освіти, вони охоплюють головні напрями біологічної освіти школярів, репрезентують усі розділи чинної програми.

  1. 2. Наявність завдань різного ступеня складності

У навчальному матеріалі, завданнях засади диференційованого підходу до навчання учнів відображені недостатньо.

2.3. Різноманітність та оригінальність завдань

Після кожного параграфу подано завдання для перевірки знань учнів – тести з однією і кількома правильними відповідями, завдання на встановлення  відповідності, пропонуються питання з відкритою відповіддю.  Ми вважаємо, що в даному підручнику необхідно значно збільшити кількість різнорівневих та диференційованих завдань, які роблять можливим підходити індивідуально до організації засвоєння, оцінювання та самоконтролю знань учнів; творчих завдань, що передбачають застосування знань у нових, нестандартних ситуаціях, з елементами пошукової й дослідницької діяльності.  Крім цього, на нашу думку, варто доповнити підручник засобами сучасного контролю за результативністю процесу учіння школярів.

2.4. Спрямованість на:

- розвиток логічного мислення

- творчих здібностей

- пізнавальної активності

У тексті підручника розміщено навчальні завдання, спрямовані на формування загальноосвітніх компетенцій: уміння працювати з текстом і малюнками, аналізувати їх зміст; порівнювати ознаки, властивості; використовувати інформацію, отриману під час вивчення інших предметів; узагальнювати знання, робити висновки.  Самостійна робота над завданнями підводить логічне мислення дітей до самостійних висновків, до узагальнення та повторення вивченого, що прогресивно впливає на мотивацію навчальної діяльності учнів, на розвиток інтересу до навчального предмета. На розвиток пізнавальних здібностей школярів, спонукання їх до творчої діяльності впливають не тільки вправи на логічне мислення, а й схеми і таблиці, котрі допомагають швидше і докладніше запам’ятати вивчене. Зміст навчального матеріалу в підручнику, доречно підібрані таблиці та схеми позитивно впливають на розвиток інтелекту і логічного мислення дев’ятикласників.

2.5. Методична цінність ілюстративного матеріалу

Як ми вже зазначали, підручник повністю забезпечує наочність викладу навчального матеріалу (схеми, таблиці, малюнки, рисунки, фотознімки). Більшість ілюстрацій допомагає учням в повній мірі сприйняти і засвоїти теоретичний матеріал.

  1. Поліграфічне виконання
    1. 1. Якість естетичного оформлення

Дизайнери підручника використали особливий стиль оформлення: наявні нижні і верхні колонтитули, жовтуватий колір сторінок, кольорові схеми, різноманітний ілюстративний матеріал. В сукупності з текстом сторінки підручника оптимально насичені графічними знаками, що дозволяє концентрувати увагу на засвоєння змісту.

  1. 2. Спрямованість на розвиток естетичного смаку

В цілому структура і оформлення підручника подобаються учням, які з ним працюють.

  1. 3. Дотримання гігієнічних, поліграфічних вимог (шрифт, формат, вага)

Необхідно відмітити, що маса підручника відповідає гігієнічним нормам. Проте рихла структура паперу робить його об’ємним і великим. Шрифт є дрібним і на жовтуватому фоні паперу  дещо складний для читання.

  1. Зауваження та пропозиції

Ми вважаємо, що в даному підручнику реалізовано основні навчальні функції (інформаційну, інтегруючу, розвивально-виховну, мотиваційну тощо). Структура навчальної книги (тексти, ілюстративний матеріал, апарат організації засвоєння, апарат орієнтування) спрямовані на формування інтелектуальної та емоційної сфер учнів, вироблення загальнонавчальних та спеціальних предметних умінь і навичок, впливають на розвиток пізнавальних здібностей, логічного і продуктивного мислення дітей, спонукають їх до творчої діяльності.

Схвалюючи у цілому даний підручник, варто висловити побажання  щодо поліпшення його якості.

Більшість учителів вважають, що в даному підручнику необхідно значно збільшити кількість різнорівневих та диференційованих завдань, які роблять можливим підходити індивідуально до організації засвоєння та оцінювання знань учнів; творчих завдань, що передбачають застосування знань у нових, нестандартних ситуаціях, з елементами пошукової й дослідницької діяльності і дають змогу проявити здібності талановитим дітям; тестових завдань для організації усіх видів контролю та самоконтролю знань учнів.

На нашу думку, при викладенні деяких тем, порушено принцип  доступності науково-теоретичного матеріалу відповідно до індивідуальних, психологічних й вікових можливостей та особливостей учнів. Теоретична навчальна інформація в окремих темах подається занадто складно для самостійного сприйняття  девятикласниками, що робить неможливим її опрацювання та ґрунтовне засвоєння.

Також даний підручник потребує удосконалення поліграфічного виконання.

5. Висновок

Усунення вищеназваних недоліків, на нашу думку, сприятиме підвищенню якості викладання та вивчення  навчального предмета.

 

 

Категорія: Методична скарбничка | Додав: admin
Переглядів: 2343 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук

...